suka mielecka

Suka mielecka to staropolski instrument muzyczny smyczkowy, należący do grupy chordofonów ludowych, budową przypominający skrzypce. Główka ma kształt ślimaka, podstawek posiada dwie krótkie nóżki oparte o wierzchnią dekę. Cztery struny zamocowane są na osadzonych odspodnio kołkach.

suka mielecka

W zbiorach Państwowego Muzeum Etnograficznego znajduje się akwarela autorstwa Stanisława Putiatyckiego, przedstawiająca „włościanina ze skrzypcami z okolic Mielca” (1840r.). Akwarela została wykonana bardzo starannie, co umożliwiło wnikliwą analizę instrumentu. Usytuowanie fideli podczas gry pionowo na nodze siedzącego muzyka wskazuje na fidel kolanową a szeroka szyjka sugeruje zastosowanie techniki „paznokciowej”.

Instrument posiada cechy konstrukcyjne, które wskazują na to, że można go uznać za hybrydę powszechnie już wówczas znanych skrzypiec i będących w zaniku form kolanowych. Akwarela Putiatyckiego stanowi dowód, że owe reliktowe formy chordofonów w połowie XIX wieku nadal funkcjonowały w ludowej praktyce muzycznej”1. Dla odróżnienia od suki biłgorajskiej nowe odkrycie nazwane zostało przez Marię Pomianowską i Ewę Dahlig suka mielecka.

suka mielecka-legend
projekt - warsztaty

Warsztaty

Rusza nabór na wiosenną serię warsztatów. Serdecznie zapraszamy zorganizowane grupy szkolne na zapisy!
Już wkrótce uruchomimy ankietę rekrutacyjną!

Czy to możliwe stworzyć MUZEUM DŹWIĘKU?

W naszym projekcie dawne instrumenty ludowe o wdzięcznych nazwach takich jak: gadułka, sarangi, suka mielecka, bandoneon, i in. ożyją w rękach profesjonalnych muzyków. Utrwalone dźwięki umożliwią stworzenie BANKU BRZMIEŃ. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych, czułych na ruch sterowników możliwe będzie tworzenie oryginalnych aranżacji.

W ramach projektu przeprowadzimy warsztaty, których uczestnicy będą samodzielnie komponować i grać różnorodne melodie – razem stworzymy ORKIESTRĘ NIEWIDZIALNYCH INSTRUMENTÓW.
Podczas warsztatów uczestnicy zapoznają się z ludowymi instrumentami oraz poznają zasady komponowania współczesnych utworów muzycznych. Dowiedzą się czym jest cisza w muzyce, jak ważny jest podział ról w Orkiestrze, co robi Dyrygent. Znajdą odpowiedzi na pytania: czy hałas może być melodyjny? czy cisza wyłącznie pełni rolę przerwy w trakcie nadawania utworów muzycznych?