złóbcoki

Polski ludowy instrument muzyczny o dość trudniej do wymówienia nazwie złóbcoki należy do grupy chordofonów smyczkowych. Nazwa złóbcoki nawiązuje do żłobienia instrumentu z jednego klocka drewna, inni wywodzą ją od łób, czyli kołyski. Złóbcoki są szczególnie charakterystyczne dla Podhala, gdzie występowały do XIX wieku.

złóbcoki

Złóbcoki miały wypukły, podłużny i wąski korpus rezonansowy rzeźbiony wraz z szyjką z jednego klocka. Posiadały 3, a później 4 struny. Grano na nich smyczkiem o łukowatym kształcie.

Strojone były tak jak skrzypce, wydawały dźwięk cichy, ale przejmujący i ostry. Grał na nich słynny góral Jan Krzeptowski zwany Sabałą, który ze swoimi złóbcokami został uwieczniony na zachowanej do dziś fotografii i na pomniku w Zakopanem. Ciekawostką jest, że kilka razy skradziono Sabale z pomnika smyczek do złóbcoków. Tytus Chałubiński, znany XIX-wieczny lekarz i popularyzator Zakopanego, wspominając muzykę Sabały napisał: „Mimo największej biegłości grajka, niepodobna tu uniknąć nieraz skrzypienia lub dojmującego pisku”.

Współcześni muzycy góralscy najczęściej zastępują złóbcoki skrzypcami.

złóbcoki-legend
projekt - warsztaty

Warsztaty

Rusza nabór na wiosenną serię warsztatów. Serdecznie zapraszamy zorganizowane grupy szkolne na zapisy!
Już wkrótce uruchomimy ankietę rekrutacyjną!

Czy to możliwe stworzyć MUZEUM DŹWIĘKU?

W naszym projekcie dawne instrumenty ludowe o wdzięcznych nazwach takich jak: gadułka, sarangi, suka mielecka, bandoneon, i in. ożyją w rękach profesjonalnych muzyków. Utrwalone dźwięki umożliwią stworzenie BANKU BRZMIEŃ. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych, czułych na ruch sterowników możliwe będzie tworzenie oryginalnych aranżacji.

W ramach projektu przeprowadzimy warsztaty, których uczestnicy będą samodzielnie komponować i grać różnorodne melodie – razem stworzymy ORKIESTRĘ NIEWIDZIALNYCH INSTRUMENTÓW.
Podczas warsztatów uczestnicy zapoznają się z ludowymi instrumentami oraz poznają zasady komponowania współczesnych utworów muzycznych. Dowiedzą się czym jest cisza w muzyce, jak ważny jest podział ról w Orkiestrze, co robi Dyrygent. Znajdą odpowiedzi na pytania: czy hałas może być melodyjny? czy cisza wyłącznie pełni rolę przerwy w trakcie nadawania utworów muzycznych?