okaryna

Okaryny najczęściej wykonuje się z wypalonej gliny albo porcelany. Okaryna posiada od 4 do 24 otworów, które zamykane palcami grającego kształtują wysokość dźwięku. Z boku instrumentu wystaje część przyustna, służąca do zadęcia, zbudowana jak we flecie podłużnym.

okaryna

Okarynę w znanej dziś postaci skonstruował w drugiej połowie XIX wieku Włoch Giuseppe Donati, lecz istnieją przekazy mówiące, że jej historia liczy ponad 1200 lat. Szybko zdobyła popularność w Europie jako instrument amatorski, nietrudny do wykonania samodzielnie. Próby jej udoskonalenia poprzez dodanie systemu klap i suwaków nie powiodły się. Czasami bywa wykorzystywana przez kompozytorów współczesnych.

Konstrukcja okaryny nie pozwala na regulowanie wysokości dźwięku siłą dęcia w ustnik. Okaryny są wykonane z ceramiki i malowane, miewają najczęściej kształt kuli, ziemniaków, zwierząt, ptaków. Okaryna uważana jest za instrument magiczny, który kojarzy się z naturą i tajemniczością. W Peru muzykujący na niej potrafią wiernie naśladować dźwiękiem głosy ptaków amazońskich, uważają też, że działa jako instrument uspokajający nerwy.

View the embedded image gallery online at:
http://www.instrumentyludowe.pl/pl/#sigProId5ee3071e87

okaryna-legend
projekt - warsztaty

Warsztaty

Warsztatowe przeboje:

 

Czy to możliwe stworzyć MUZEUM DŹWIĘKU?

W naszym projekcie dawne instrumenty ludowe o wdzięcznych nazwach takich jak: gadułka, sarangi, suka mielecka, bandoneon, i in. ożyją w rękach profesjonalnych muzyków. Utrwalone dźwięki umożliwią stworzenie BANKU BRZMIEŃ. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych, czułych na ruch sterowników możliwe będzie tworzenie oryginalnych aranżacji.

W ramach projektu przeprowadzimy warsztaty, których uczestnicy będą samodzielnie komponować i grać różnorodne melodie – razem stworzymy ORKIESTRĘ NIEWIDZIALNYCH INSTRUMENTÓW. Trwałym efektem projektu będzie również strona internetowa, która umożliwi komponowanie i wygrywanie utworów muzycznych przy użyciu klawiatury komputera.
Podczas warsztatów uczestnicy zapoznają się z ludowymi instrumentami oraz poznają zasady komponowania współczesnych utworów muzycznych. Dowiedzą się czym jest cisza w muzyce, jak ważny jest podział ról w Orkiestrze, co robi Dyrygent. Znajdą odpowiedzi na pytania: czy hałas może być melodyjny? czy cisza wyłącznie pełni rolę przerwy w trakcie nadawania utworów muzycznych?

Poszukamy związków między starymi, ludowymi instrumentami a możliwościami najnowszych technologii – każdy uczestnik warsztatów będzie mógł wykonać utwór muzyczny za pomocą sterownika czułego na ruch.
Warsztaty odbędą się w Muzeum dla dzieci im. Janusza Korczaka w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
Wezmą w nich udział grupy zorganizowane – warsztaty realizowane w trakcie tygodnia oraz osoby indywidualne – warsztaty w weekendy. Zapraszamy grupy dzieci w wieku 7 - 13 lat.

Z przykrością informujemy, że niestety nie ma już wolnych miejsc na warsztaty.

Projekt został zrealizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Orange.

Warsztaty odbyły się w Muzeum dla dzieci im. Janusza Korczaka w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie (18 - 30 maja 2013).

Wzięły w nich udział grupy zorganizowane – warsztaty realizowane w trakcie tygodnia oraz osoby indywidualne – warsztaty w weekendy.

Projekt został zrealizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Orange.

  • 10.05.2013

    Miło nam poinformować, że projekt został objęty honorowym patronatem Pani Minister Edukacji Narodowej.

    Czytaj więcej...

  • 06.05.2013

    Nie ma już wolnych miejsc na warsztaty dla grup zorganizowanych. Można wpisywać się na listę rezerwową.

    Czytaj więcej...

  • 22.03.2013

    Zakończyły się nagrania w Państwowym Muzeum Etnograficznym. Rejestrowaliśmy zakres brzmieniowy około dwudziestu ludowych instrumentów. Powstał bank...

    Czytaj więcej...