sarangi

Sarangi zwane również saran lub saranga to instrument strunowy pochodzenia arabskiego. Wyrzeźbiony z jednego kawałka drewna posiada 3 struny główne, wykonane z kozich jelit, oraz do kilkudziesięciu stalowych strun burdonowych. Sarangi są znane na całym obszarze Indii, Nepalu i Pakistanu. Stanowią szczególnie ważny instrument w muzyce hindustańskiej.

sarangi

Na sarangi gra się za pomocą małego smyczka. Ze względu na to, że sarangi nie posiadają progów, a na podstrunnicy umieszczone są struny burdonowe, stosuje się tzw. technikę paznokciową, wykorzystując skrócenie strun przy przesuwaniu paznokciem lewej ręki wzdłuż strun. Pozwala to na uzyskanie wielu płynnych tonów, z drugiej strony sprawia, że sarangi uchodzą za jeden z najtrudniejszych instrumentów pod względem koniecznych umiejętności technicznych.

W Nepalu pod nazwą sarangi znany jest zupełnie inny instrument smyczkowy zbliżony budową do bengalskiej sarindy. Nie posiada on strun burdonowych, nie stosuje w grze na nim techniki paznokciowej. W Pendżabie popularna jest nieco mniejsza odmiana tego instrumentu, zwana "małe sarangi", natomiast sarangi używane w Kaszmirze są jeszcze mniejsze i mają mniej strun. Sarangi jest to instrument wykorzystywany głównie w muzyce religijnej a także do akompaniamentu aktorom podczas przedstawień teatralnych.
Jedną z nielicznych osób w Polsce grających na sarangi jest profesor Maria Pomianowska, która studiowała ten instrument u Pandita Ram Narayana.

View the embedded image gallery online at:
http://www.instrumentyludowe.pl/pl/#sigProId7153f2259c

sarangi-legend
projekt - warsztaty

Warsztaty

Warsztatowe przeboje:

 

Czy to możliwe stworzyć MUZEUM DŹWIĘKU?

W naszym projekcie dawne instrumenty ludowe o wdzięcznych nazwach takich jak: gadułka, sarangi, suka mielecka, bandoneon, i in. ożyją w rękach profesjonalnych muzyków. Utrwalone dźwięki umożliwią stworzenie BANKU BRZMIEŃ. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych, czułych na ruch sterowników możliwe będzie tworzenie oryginalnych aranżacji.

W ramach projektu przeprowadzimy warsztaty, których uczestnicy będą samodzielnie komponować i grać różnorodne melodie – razem stworzymy ORKIESTRĘ NIEWIDZIALNYCH INSTRUMENTÓW. Trwałym efektem projektu będzie również strona internetowa, która umożliwi komponowanie i wygrywanie utworów muzycznych przy użyciu klawiatury komputera.
Podczas warsztatów uczestnicy zapoznają się z ludowymi instrumentami oraz poznają zasady komponowania współczesnych utworów muzycznych. Dowiedzą się czym jest cisza w muzyce, jak ważny jest podział ról w Orkiestrze, co robi Dyrygent. Znajdą odpowiedzi na pytania: czy hałas może być melodyjny? czy cisza wyłącznie pełni rolę przerwy w trakcie nadawania utworów muzycznych?

Poszukamy związków między starymi, ludowymi instrumentami a możliwościami najnowszych technologii – każdy uczestnik warsztatów będzie mógł wykonać utwór muzyczny za pomocą sterownika czułego na ruch.
Warsztaty odbędą się w Muzeum dla dzieci im. Janusza Korczaka w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
Wezmą w nich udział grupy zorganizowane – warsztaty realizowane w trakcie tygodnia oraz osoby indywidualne – warsztaty w weekendy. Zapraszamy grupy dzieci w wieku 7 - 13 lat.

Z przykrością informujemy, że niestety nie ma już wolnych miejsc na warsztaty.

Projekt został zrealizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Orange.

Warsztaty odbyły się w Muzeum dla dzieci im. Janusza Korczaka w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie (18 - 30 maja 2013).

Wzięły w nich udział grupy zorganizowane – warsztaty realizowane w trakcie tygodnia oraz osoby indywidualne – warsztaty w weekendy.

Projekt został zrealizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Orange.

  • 10.05.2013

    Miło nam poinformować, że projekt został objęty honorowym patronatem Pani Minister Edukacji Narodowej.

    Czytaj więcej...

  • 06.05.2013

    Nie ma już wolnych miejsc na warsztaty dla grup zorganizowanych. Można wpisywać się na listę rezerwową.

    Czytaj więcej...

  • 22.03.2013

    Zakończyły się nagrania w Państwowym Muzeum Etnograficznym. Rejestrowaliśmy zakres brzmieniowy około dwudziestu ludowych instrumentów. Powstał bank...

    Czytaj więcej...